سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چای برگ زیتون

Olives-leafe

خیلی از ما با منفعتهای مهم  روغن زیتون آشنایی داریم ولی  آیا اطلاع داشتید که می توان  برگ درخت زیتون هم مصرف کرد؟ مردمان قدیمی، با  استفاده از برگ درخت زیتون، ترکیباتی مفیدی را درست می کردند که برای مقابله  با بسیاری از بیماری ها،‌ مصرف داشته است. در این بخش، در مورد فواید مهم  برگ درخت زیتون، با شما صحبت می کنیم.

یکی از ترکیبات ارزشمند موجود در برگ زیتون، فیتوکمیکال ها هستند. فیتوکمیکال ها، ترکیبات شیمیایی هستند که در گیاهان یافت می شوند و از گیاه در برابر بیماری و آفت ها، محافظت می کنند. وقتی که ما  از گیاه استفاده می کنیم، فیتوکمیکال ها جذب بدن ما می شوند و به حفاظت از ما در برابر بیماری ها و آفت ها، کمک می کنند. یکی از فیتوکمیکال های موجود در برگ زیتون، oleuropein نام دارد که نقش اصلی رو در فواید این برگ ها برای سلامتی، ایفا می کند.

۱ –  جلوگیری از سرطان

عصاره برگ زیتون، اثر ضد سرطانی در موش های آزمایشگاهی دارد و در موش هایی که دچار تومور هستند، به کاهش اندازه تومور کمک می کند. همچنین، این برگ ها خاصیت ضد سرطان سینه داشته و از شکل گیری سلول های سرطان سینه در مراحل اولیه شکل گیری این سرطان، جلوگیری می کنند.

۲ –  استخوان سازی

تحقیقات نشان می دهند که oleuropein موجود در برگ زیتون به استخوان سازی کمک نموده و از کاهش تراکم استخوان ها جلوگری می نماید و مانع از پوکی استخوان می شود.

۳ –  خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی

Oleuropein و سایر ترکیبات برگ زیتون، دارای خواص ضد میکرواورگانیسم هایی مثل باکتری و ویروس ها هستند. این ترکیبات، توانایی ویروس ها در ساخت اسیدهای آمینه رو دچار اختلال کرده و در نتیجه از تکثیر ویروس ها، جلوگیری می کنند. این ترکیبات نسبت به آنتی بیوتیک ها این مزیت رو دارند که فقط به میکرواورگانیسم های مضری که می خواهیم نابود شوند، حمله می کنند و میکرواورگانیسم های طبیعی بدن رو که برای ما مفید هستند، از بین نمی برند.

۴ –  خاصیت آنتی اکسیدانی

برگ زیتون حاوی فنول های متعددی است. این آنتی اکسیدان ها، فعالیت رادیکال های آزاد مضر در بدن رو خنثی می کنند. وجود رادیکال های آزاد برای بدن ما مضر است زیرا باعث تخریب تولید DNA می شوند. اگر تولید DNA دچار اختلال شود، سلول ها به سرعت پیر می شوند.

۵ –  خاصیت ضد التهاب

یکی از رایج ترین استفاده ها از برگ زیتون، خاصیت شفابخشی است که این برگ ها در از بین بردن بسیاری از التهابات در بدن، دارند. وجود التهاب در بدن به بیماری های متعددی منجر می شود و حتی می تواند زندگی فرد رو تهدید کند.

۶ –  کاهش فشار خون

Oleuropein که در برگ زیتون وجود دارد، رگ های خونی رو گشاد کرده و فشار خون رو پایین می آورد. همچنین از تشکیل لخته خون در رگ ها جلوگیری می کند. به علاوه، برگ زیتون، نامنظمی در ضربان قلب رو از بین می برد و جریان خون در سرخرگ ها رو بهبود می بخشد و قند خون رو در حالت تعادل نگه می دارد.

۷ –  کاهش کلسترول

برگ زیتون از طریق جلوگیری از اکسید شدن کلسترول ، از تشکیل کلسترول بد (LDL) در بدن جلوگیری می کند. این کلسترول اکسید شده به عنوان کلسترول بد در بدن شناخته می شود.

۸ –  تقویت سیستم ایمنی

برگ های زیتون از قدیم الایام به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با میکروب ها، مورد استفاده قرار می گرفته اند. مقدار آنتی اکسیدان موجود در محلول عصاره تهیه شده از برگ تازه زیتون، دو برابر عصاره چای سبز و چهار برابر ویتامین C است.

۹ –  داروی ضد سرماخوردگی

به دلیل توانایی برگ زیتون در مبارزه با برخی ویروس ها، این برگ ها می توانند به جلوگیری و درمان سرماخوردگی کمک کنند. این در حالیست که بیماری های ویروسی، داروی خاصی ندارند اما برگ زیتون می تواند به از بین بردن، سرماخوردگی، آنفلوانزا و تبخال که همگی بیماری ویروسی هستند، کمک کند.

طرز تهیه چای برگ زیتون در خانه

عصاره برگ زیتون رو می توان از سوپرمارکت ها تهیه کرد اما اگر خودتون درخت زیتون دارید، می توانید چای برگ زیتون رو خودتون تهیه کنید. اما توجه داشته باشید که برگ ها باید با کیفیت بوده و از آفت کش در پرورش اونها استفاده نشده باشد. در اواسط صبح اقدام به چیدن برگ ها نمایید تا شبنم روی برگ ها کاملاً خشک شده باشند. سپس برگ ها رو در دمای ۶۵ درجه سلسیوس (۱۵۰ درجه فارنهایت) در فر خشک کنید. بعد از اینکه برگ ها خشک شدند، اونها رو با دست،‌ خرد کرده و چوب ها و ساقه ها رو از خرده های برگ، جدا کنید.  یک قاشق چایخوری از برگ خشک شده رو ر یک فنجان آب داغ به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، بخیسانید. می توانید روزانه سه فنجان از این چای رو میل کنید. این چای مزه تلخ دارد و می توانید از عسل برای شیرین کردن اون استفاده کنید. برای جلوگیری از تحریکات معده، چای رو همراه با غذا میل کنید.

اثرات جانبی

برگ های زیتون، بدون ضرر و ایمن هستند اما ممکن است که با بعضی از داروهای شیمی درمانی، تداخل پیدا کنند. همچنین، افرادی که فشار خون پایینی دارند، بهتر است که در زمان مصرف، به مقدار فشار خون خود توجه کنند که افت شدید پیدا نکند.

همیشه به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از هر نوع گیاه دارویی یا هر نوع گیاه غذایی، قبل از هر چیز با پزشک خود مشورت کنید و سرخود اقدام به استفاده ننمایید و چای برگ زیتون هم از این قاعده مستثنی نیست.

منبع :دکتر سلام

yeka.ir